Hari Ulangtahun Perkahwinan

Daisypath Anniversary tickers

My SOFEA ZARA

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday 5 October 2011

MINYAK UNTUK BAYI

Tiba2 aku berminat nak cari info pasal minyak yg elok utk baby yg baru lahir. Sempena nak menyambut kelahiran org baru ni, aku rasa aku kena tau gak serba sedikit pasal minyak yg elok untuk bayi baru lahir. Bukan ape, kat pasaran mmg ade macam2 jenis minyak yg elok utk sapu kat bayi utk elak kembung perut & sbgnya. Aku sendiri pun ade gastrik. Selalu perut aku berangin. Mcm2 jenis minyak yg aku sapu.. Ada yg berkesan, ada yg tak.. So, hasil pencarian dgn abg google aku pun jumpa la beberapa jenis minyak yg para ibu gunakan. Antara yg paling top :
                               
MINYAK YU YI CAP LIMAU

Rata2 yg guna minyak ni ckp
minyak ni agak panas bila sapu kat perut anak diorg. Hmm..
Aku sendiri pun tak tau la tahap kepanasan minyak ni takat mane.
Tp kalo aku yg selalu kena gastrik ni, lg panas lg bagus aku rasa..
Sbb cepat sikit nak baik. Tp itu kalo sapu kat aku yg dah tua ni,
kalo sapu kat perut bayi yg masih kecik lg tu, aku rasa mau meraung diorg kot.
Minyak ni senang nak cari. Kt kedai runcit bwh umah aku tu pun ade.
Takpe, nnti aku nak beli 1. Saje nak standby. HehehE
 
MINYAK TELON CAP NYONYA MENEER

Minyak ni kurang sikit kepanasannya dari minyak yuyi td.
Bau dia wangi & sedap bila pakai kat baby. Tp ada jugak ibu yg komplen bila
sapu minyak ni kat perut anak diorg , still kembung lg. Aku pun tak brp pasti kemujaraban
minyak ni camana. Tp ramai jugak yg pakai minyak ni.
   
MINYAK BAYINI MESTIKA

Minyak ni ada jual kat MYDIN.  Minyak ni sangat best!
Bau pun sedap je! ( Tiru ayat salah sorg forumer yg guna minyak ni. Hehehe... )


MINYAK KAYU PUTIH CAP AYAM

Ada sumber dari 1 blog ni yg mengatakan minyak ni lg panas sikit dr minyak yu yi.
Ingtkan minyak yu yi tu minyak yg paling panas, rupe2nya ade yg lg panas!
Tp ada jugak yg kata minyak ni x panas.. Hish!! Mana 1 yg betul ni? Panas ke tak panas? @_@


MINYAK TELON CAP LANGSbnrnya aku takde info sgt pasal minyak ni. Cumanya yg aku tau aku selalu belikan minyak angin
cap lang ni untuk opah aku. Minyak angin atau balm utk org dewasa mmg ok. Tp minyak telon utk bayi ni
aku tak tau la ok ke tak? Alang2 dah jumpa gmbr minyak ni kat abg google, aku tempekkan sekali
J

So, itu saje la kot pencarian aku pasal minyak bayi ni. Aku ni pun dah terlebih rajin tibe2 je nak survey pasal minyak bayi ni. Kalo nak diikutkan mmg ada byk lg minyak bayi yg dijual kat pasaran. Tp kena pandai pilih la.. So, next mission ialah mencari salah 1 minyak yg ada kt atas ni untuk kegunaan anak aku yg bakal lahir nnti.J

 p/s : Anak mama, cepat la keluar syg. Mama ngn abah dah tak sabar ni!   JJ




No comments:

Post a Comment